Projecte Corrandescola

Corrandescola és un projecte d'innnovació, formació i recerca a l'entorn de la glosa a Primària. Aquest projecte sorgeix arran de la tesi doctoral i té el suport de l'ICE de la UAB i del Servei d'Immersió i Acolliment Lingüístic del Departament d'Ensenyament.

INICI: Octubre 2006

FINALITZACIÓ: Projecte en curs

IP: Albert Casals

ACTIVITATS I PUBLICACIONS RELACIONADES:

 

Grups de Treball

La cançó improvisada a Primària és un grup de treball de mestres de música i de llengua (generalistes) de Primària. Està reconegut com a grup de recerca i formació de formadors per l'ICE de la UAB des del curs 2007-08 i forma part de les línies estratègiques del Grup de Recerca Emergent "Música i Educació" (GRUMED) del Departament de Didàctica de l'Expressió Musical, Plàstica i Corporal de la UAB.

Des del curs 2010-11 també hi ha un grup de treball de professors de Secundària Glosa a Secundària, integrat per professorat de l'àrea de llengua, música i ciències socials de diversos instituts de Catalunya. Aquest grup va ser impulsat des del Servei d'Immersió i Acolliment Lingüístic del Departament d'Ensenyament i ha portat a terme diverses experiències a ESO.

Ambdós grups estan coordinats per Albert Casals.

 

 

Formació permanent

Des del curs 2009-10 s'han portat a terme diversos seminaris de formació per a mestres sota el títol "La cançó improvisada" (15h de formació inicial bàsica) i "Aplicació de la cançó improvisada" (30h de formació aplicada) dins del Pla d'Immersió Lingüística, promoguts primer per l'anomenat Servei d'Immersió i Ús de la Llengua del Departament d'Educació, ara Servei d'Immersió i Acolliment Lingüístic del Departament d'Ensenyament. S'han realitzat seminaris als següents Serveis Territorials: Lleida, Girona, Vallès Occidental, Tarragona, Terres de l'Ebre, Barcelona ciutat, Catalunya Central i Barcelona comarques.

Per altra banda, el juliol de 2012 s'ha coordinat, dissenyat i realitzat les sessions de formació per a mestres incloses dins de l'Escola d'Estiu de Glosa, a Espolla (Alt Empordà), organitzades pel mateix municipi i l'associació Cor de Carxofa.

Assessorament o pilotatje de projectes a escoles

De forma directa, s'han assessorat o pilotat projectes en escoles de Primària de Girona, Lleida, Tarragona, Terrassa, Vilafranca del Penedès, Sant Vicenç de Castellet, Cassà de la Selva, Artés i Fontcoberta.

Altres cursos, tallers o xerrades

S'han realitzat tallers o cursos a llocs com l'Escola d'estiu del Penedès (Saifores 2010), a l'Escola d'estiu de l'AEMCAT (Tortosa 2010 i Barcelona 2011), a les 4es Jornades d'Experiències Musicals (Barcelona, 2011), a la Universitat Catalana d'Estiu (Prada de Conflent, 2011), a la Mostra-taller de Cant Improvisat (Reus, 2012) o al curs Músiques del món a l'aula (Barcelona, cursos d'estiu de l'ESMUC, 2012). Així mateix, s'han realitzat tallers en congressos i cursos dins de l'àmbit europeu (Exeter, UK, 2009; Mannheim, Alemanya, 2012; Schiers, Suïssa, 2012).

Mostra de glosa escolar

Corrandescola a Linguamón ha estat la primera mostra de glosa escolar que s'ha dut a terme a Catalunya. Des del grup de treball -i juntament amb Linguamón, el Departament d'Ensenyament i l'associació Cor de Carxofa- hem impulsat aquest acte especial que s'emmarca dins de 2011 Any de la Paraula Viva (dins de l'any Maragall i amb motiu del centenari de la Secció Filològica de l'Institut d'Estudis Catalans). Podeu veure'n un vídeo-resum clicant aquí.

 

 

 

 

Bloc

Les notícies i materials al voltant de la glosa a l'escola les anem recollint a: http://blocs.xtec.cat/glosa/

Tesi doctoral:

      Casals, A. (2009). La cançó amb text improvisat: disseny i experimentació d'una proposta didàctica per a Primària. Tesi doctoral. Departament de Didàctica de l'Expressió Musical, Plàstica i Corporal de la UAB. Mercè Vilar & Jaume Ayats, directors. Consultable a: http://www.tdx.cat/TDX-0324110-114328

Llibre:

 

 

     Casals, A. (coord) (2010). Corrandescola: Proposta didàctica per treballar la glosa a Primària. Cerdanyola del Vallès: ICE-UAB.

 

 

 

 

Articles:

     Casals, A. (2012). 'Corrandescola': del cant a la improvisació poètica. Temps d'Educació, 42, 111-130.

     Casals, A. & Pla, G. (2012). Glosar: expresión, poética y canto. Cuadernos de Pedagogía. 423, 61-63.

     Casals, A, Vilar, M & Ayats, J. (2011). “I’m not sure if I can... but I want to sing!”: Research on singing as a soloist through the art of improvising verses. British Journal of Music Education, 28(3), 247-261.

      Casals, A. (2011). Glosar a l’escola primària? Guix, 375, 49-53.

      Casals, A. (2011). Canta i et diré com t'expresses. ARTICLES de Didàctica de la Llengua i la Literatura, 54, 37-44.

      Casals, A, Ayats J & Vilar M.  (2010).  Improvised song in schools: breaking away from the perception of traditional song as infantile by introducing a traditional adult practice. Oral Tradition, 25(2), 365-380.http://journal.oraltradition.org/issues/25ii/casals

      Casals, A. (2010). Trencant estigmes tot glosant... Revista electrònica PRODIEMUS. http://www.prodiemus.com/parlem/articles/0000138.pdf

      Casals, A, Vilar M & Ayats J.  (2008).  La investigación-acción colaborativa: Reflexiones metodológicas a partir de su aplicación en un proyecto de Música y Lengua.Revista Electrónica Complutense de Investigación en Educación Musical, 5(4), 1-17. http://www.ucm.es/info/reciem/v5n4.pdf

      Casals, A. (2008). El cant improvisat a l’escola primària. Sons de la Mediterrània, 4, 14.

 

Presentacions a congressos o jornades:

      Casals, A. (2012). LA cançó improvisada a les escoles de Catalunya. Presentació dins de la taula rodona "Experiències i projectes de cant improvisat en l'àmbit educatiu", en el context de la Mostra-Taller de Cant Improvisat dels Països Catalans. Reus, gener de 2012.

     Casals, A., Calaf, M., Rafecas, J. i Bertran, G. (2011). Corrandescola: conversar a través de les gloses. Sessió divulgativa per a mestres de primària i professors de Secundària del Penedès. Vilafranca del Penedès, novembre 2011.

     Casals, A., Pla, G. (2011). Corrandescola: conversar a través de les gloses. Sessió divulgativa per a mestres de primària i professors de Secundària del Gironès. Cassà de la Selva, novembre 2011.

     Casals, A. & Vilar, M. (2010). Cantar versos improvisats al'escola primària: un exemple al voltant de la innovació didáctica com a experiència crítica. Comunicació presentada al CiDd: II Congrés Internacional de Didàctiques. Girona, febrer 2010. Consultable a: http://hdl.handle.net/10256/2704

      Casals, A. (2009). Improvised songs as a transdisciplinary repertoire: music, language and social experience. Workshop al  6th Research in Music Education Conference (RIME). Exeter, abril 2009.

      Casals, A. (2009). Generalist and Music Teachers working together. Contribució al Simposium “Ways and models of teaching integrated music education in pre-service and in-service teacher education”, dins del 6th Research in Music Education Conference (RIME). Exeter, abril 2009.

      Casals, A. (2009). Iniciació a la glosa. Comunicació convidada al Seminari de recursos per a l’ensenyament de la llengua. Vic, febrer, 2009.Casals, A. & Vilar, M. (2008). The improvised song in elementary school: a collaborative research. Pòster presentat a The 28th World Conference of the International Society for Music Education. Bologna, juliol 2008.

      Casals, A. & Vilar, M. (2008). De la investigación universitaria a la aplicación escolar: introducción de la canción improvisada en una escuela de Primaria. Comunicació presentada al  I Congreso de Educación e Investigación Musical. Madrid, febrer-març 2008. Consultable a: http://sem-ee.creando.net/pdfs/Actas%20CEIMUS.pdf

      Casals A. & Vilar, M. (2007). Investigación colaborativa e interdisciplinar: una propuesta desde la canción improvisada. Comunicació presentada al   IV Seminario Complutense de Investigación en Educación Musical. Madrid, juny 2007.

Campus d'excel·lència internacional U A B