Being the Other, the Other Being: Masculine Insecurities in Matthew Haig’s The Humans and Blake Crouch’s Dark Matter“. SFRA Review, Vol 52, no. 4 (Fall 2022), Symposium: Conflicting Masculinities in SF, Michael Pitts (ed.). Versión en castellano: “Ser el otro, el otro ser: inseguridades masculinas en Los humanos de Matt Haig y Materia Oscura de Blake Crouch” (abril 2023).

A Celebration of Mature Love: Posthuman Sexuality, Gender, and Romance in Kim Stanley Robinson’s 2312”, Science Fiction Studies, #148 = Volume 49, Part 3 = November 2022, 459-475. Versión en castellano: Una celebración del amor maduro : sexualidad posthumana, género y amor en 2312 de Kim Stanley Robinson (abril 2023).

L’impacte ètic de la robòtica i de les tecnologies digitals: Carme Torras, de La mutació sentimental a Enxarxats“. Catalan Review 36.1 (2022): 97-114.

Sara Martín & Víctor Martínez-Gil, “Present i futur de la ciència ficció catalana” (introducció al número monogràfic). Catalan Review 36.1 (2022): 45-57.

Posthumanismo retrospectivo: Frankenstein según nuestro nuevo vocabulario“. Hélice: Reflexiones Críticas sobre Ficción Especulativa 7.2 #32 (Otoño-Invierno 2021): 38-51.

Retrospective Posthumanism: Frankenstein According to Our Vocabulary”. Hélice: Reflexiones Críticas sobre Ficción Especulativa 7.1 #30 (Primavera-verano 2021): 11-22.

In the Shadow of the Culture: The Ethics of Intervention, AI Rights, and Utopia in Iain M. Banks’s The Algebraist”. Extrapolation 62.2 (2021): 181-197. Versión en castellano: A la sombra de la Cultura: la ética de la intervención, los derechos de la IA y la utopía en El algebrista de Iain M. Banks (abril 2023).

“The Culture against Patriarchy: Djan Seriy Anaplian, Pariah and Defector in Iain M. Banks’s Matter. 452ºF: Revista de Teoría de la literatura y Literatura Comparada 24 (2021): 82-98.

“Isaac Asimov and Ray Bradbury: The Art of Writing, from Pulp to Universal Acclaim”. Nexus 2 (2020): 8-16.

“Arthur and Annabella’s Irresistible Passion: Adultery in Anne Brontë’s The Tenant of Wildfell Hall. Raudem 8 (2020): 136-161.

“La importancia de distinguir entre patriarcado y masculinidad: releer los clásicos, buscar alternativas”. Dossiers Feministes 25 (2019): 7-25

“Obi-Wan Kenobi and the Problem of the Flawed Mentor”. Foundation 48.1, #132 (2019): 37-53.

“Introduction. Spanish SF, the Phantom Genre”. Science Fiction Studies 44.2 (#132) (June 2017): 209-215. Special Issue on Spanish SF, Sara Martín & Fernando Ángel Moreno (eds.).

“Introduction. Typescript of the Second Origin: Paradoxes of Catalan Literature”. Alambique 4.2 (June 2017): 1-14. Monographic issue on Manuel de Pedrolo, Mecanoscrit del segon origen (1974)/Typescript of the Second Origin (2016, 2018), Sara Martín (ed.).

“Educating Dídac: Mankind’s New Father and the End of Patriarchy in Manuel de Pedrolo’s Typescript of the Second Origin. Alambique 4.2 (June 2017): 1-18. Monographic issue on Manuel de Pedrolo, Mecanoscrit del segon origen (1974)/Typescript of the Second Origin (2016, 2018). Sara Martín, ed.

“The Anti-patriarchal Male Monster as Limited (Anti)Hero in Richard Morgan’s Black Man“. Science Fiction Studies #131, 44.1 (March 2017): 84-103. En castellano: “El monstruo antipatriarcal como (anti)héroe limitado en Black Man/Thirteen de Richard K. Morgan”

“Science Fiction in the Spanish University: The Boundaries that Need to Be Broken”. Alambique 4.1 (2016). Versión en castellano: “La ciencia ficción en la universidad española: las barreras que deben caer”, Hélice, VIII (Diciembre 2016): 12-30.

“Antonio cuestionado: El mercader de Venecia de Michael Radford y el problema del heterosexismo”. Dossiers feministes 20 (2015): 261-283. Número monográfico, Narrativas en clave de género, Dora Sales Salvador, Manolo Dos Ramos y Dori Valero Valero (eds.). English version: “Queerying Antonio: Michael Radford’s The Merchant of Venice (2004) and the problem of Heterosexism”.

“Posthumanismo y diplomacia: La serie de John Scalzi La vieja guardia, Hélice: Reflexiones críticas sobre ficción especulativa II.5 (Diciembre 2015): 48-62. English version: “Accepting Alien Contact: Rewiring the Colonial Soldier in John Scalzi’s Old Man’s War Series”.

“La lectura de la serie Harry Potter: Una experiencia generacional única”. Espéculo: Revista de Estudios Literarios 55 (Julio-Diciembre 2015): 52-71. Número monográfico, “Literatura infantil y juvenil: Formación lectora y educación estética”, Joaquín Mª Aguirre Romero (ed.). English version: “Delightful and Fulfilling: Reading the Harry Potter Series, a Unique Generational Experience”.

“Rewriting the American Astronaut from a Cross-cultural Perspective: Michael Lopez-Alegria in Manuel Huerga’s Documentary Film Son and Moon (2009)”, Culture, Society and Masculinities 6.2 (Fall 2014): 163-182. Versión en castellano: “Rescribiendo el astronauta americano desde una perspectiva intercultural: Michael Lopez-Alegria en el documental de Manuel Huerga Son& Moon: Diario de un Astronauta (2009)”.

“El error de J.S. Mill: El rechazo de la cabellerosidad y la imposible erradicación de la violencia patriarcal”. Argus-A, 3.11 (Enero 2014).

“Aging in F(r)iendship: ‘Big Ger’ Cafferty and John Rebus”. Clues: A Journal of Detection 29.2 (2011): 73-82.

“Mujeres en la literatura de ciencia ficción: Entre la escritura y el feminismo”. Dossiers Feministes 14 (2010): 108-128.

“Los límites morales de la autoridad militar: la Almirante Helena Cain en Galáctica, estrella de combate. Cuadernos Kóre 1.2 (Primavera 2010): 193-224.

“La debilitada posición de la ciencia ficción literaria: Tensiones entre la pantalla y la página”. Quaderns de Filologia: Estudis Literaris 14 (2009): 193-206. Número monográfico La ciencia ficción en los discursos culturales y medios de expresión contemporáneos, Adela Cortijo, Guillermo López y Antonio Altarriba (eds.). English version:  “Science Fiction and the Paradox of Popularity: Tensions between the Screen and the Page”, Generic attractions: New Essays on Film Genre Criticism, María del Mar Azcona & Celestino Deleyto (eds.), Michel Houdiard Éditeur, 2010. 260-270.

“Further Thoughts on the Evaluation of Research in the Humanities (A Very Personal View)”. The European English Messenger 18.2 (Autumn 2009): 66-69. 

“Odysseus’ Unease: The Post-War Crisis of Masculinity in Melvyn Bragg’s The Soldier’s Return and A Son of War”. Odisea: Revista de Estudios Ingleses 9 (2008): 133-144. En castellano: “El malestar de Ulises: la crisis de la masculinidad en la posguerra en The Soldier’s Return y A Son of War de Melvyn Bragg”.

“The Wood and the Trees: Popular Fictions between Literary and Cultural Studies”. The European English Messenger 15.1 (Spring 2006): 46-53.

“Dana Scully: La heroína limitada.” Lectora: Revistes de Dones i Textualitat 11 (2005): 115-130. Número monográfico Género y cultura popular, Isabel Clúa (ed.). Véase también  https://ddd.uab.cat/record/78993.

“El miedo a la risa: Un debate en torno a Bridget Jones, heroína de Helen Fielding.” Dossiers Feministes 8 (2005): 89-102. Número monográfico Humor y mujeres: ¿Lo pillas?, Juncal Caballero, Begoña García y Ana Giménez (eds.). Véase también https://ddd.uab.cat/record/112358.

“La fuerza escocesa y la diva: Annie Lennox, Shirley Manson y Sharleen Spiteri.” Dossiers Feministes 7 (2004): 83-100. Número monográfico No me arrepiento de nada: Mujeres y música, Dora Sales, Juncal Caballero y Nieves Alberola (eds.). Véase también https://ddd.uab.cat/record/112359.

“In Mary Shelley’s Loving Arms: Brian Aldiss’s Frankenstein’s Unbound and its Film Adaptation by Roger Corman.” Foundation 32.89 (Autumn 2003): 76-92. Versión en castellano: “En los amorosos brazos de Mary Shelley: Frankenstein desencadenado de Brian Aldiss”. Hélice 12 (2009): 100-115.

“The Spirit of World War I: Patricia Anthony’s Flanders”. War, Literature and the Arts: An International Journal of the Humanities 14.1-2 (2002): 293-311. See also https://ddd.uab.cat/record/123870.

“La tragicomedia del monstruo en el suburbio acomodado: Eduardo Manostijeras, película de Tim Burton”. Garoza 2 (2002): 145-164. Véase también https://ddd.uab.cat/record/110508.

The Other in Me: Nancy A. Collins’s Vampire Heroine Sonja Blue”. FEMSPEC 4 (2002): 47-58. Monographic issue Women’s Horror, Gina Wisker (ed.).

“Cultural Studies and English Departments in Spain: Margins and Centers.” Links & Letters 8 (2002): 37-47. Monographic issue English Studies in Spain: Aspects of Literature and Culture, Sara Martín (ed.). See also https://ddd.uab.cat/record/2291.

“Regenerating the War Movie?: Pat Barker’s Regeneration according to Gillies Mackinnon”. Literature/Film Quarterly 30.2 (2002): 98-105. (available from JSTOR)

“Gothic Scholars don’t Wear Black: Gothic Studies and Gothic Subcultures”. Gothic Studies 4.1 (2002): 28-43.

“Masculinity and Justice: Generational Changes in John Grisham’s The Chamber. Journal of Criminal Justice and Popular Culture 9.2 (Spring 2002).

Little Red Riding Hood Meets the Werewolf: Genre and Gender Tensions in Neil Jordan The Company of Wolves”. Journal of the Fantastic in the Arts 12.1 (2001): 18-33.

“Nightmares of Childhood: The Child and the Monster in Four Novels by Stephen King”. Atlantis XXIII,1 (June 2001): 105-114.

“Resistance and Persistence: Pygmalion and My Fair Lady, Two Film Versions of G. B. Shaw’s Pygmalion”. EnterText 1.2 (Spring  2001). 

“Meeting the Civilised Barbarian: Bram Stoker’s Dracula and Joseph Conrad’s Heart of Darkness”. Miscelánea 22 (2000): 101-122.

Searching for Pearls: Rosamund Pilcher’s The Shell Seekers”. Estudios de Filología Moderna 1 (2000): 225-242.

“Consider Banks: Iain (M.) Banks’s The Wasp Factory and Consider Phlebas”. Revista Canaria de Estudios Ingleses 41 (November 2000): 197-205. Monographic issue Scottish Literature 1970-1999, Tomás Monterrey (ed.). Versión en castellano: “Pensad en Iain (M.) Banks: La fábrica de avispas y Pensad en Flebas, puntos de partida de una singular carrera dual”.

“The Power of Monstrous Women: Fay Weldon’s The Life and Loves of a She-Devil, Angela Carter’s Nights at the Circus, and Jeanette Winterson’s Sexing the Cherry”. Journal of Gender Studies 8.2 (1999): 193-210.

“Word and Screen: A Bibliography”. Links & Letters 6 (April 1999): 121-132. Monographic issue Word and Screen, Sara Martín (ed.).

“Adapting the Barrytown Trilogy: An Interview with Roddy Doyle.” Links & Letters 6 (April 1999): 111-118. Monographic issue Word and Screen, Sara Martín (ed.). See also https://ddd.uab.cat/record/2259.

“Arnold Schwarzenegger, Mister Universe?: Hollywood Masculinity and the Search for the New Man.” Atlantis XX.1 (June 1998): 85-94. See also https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=55059 .

“The Invisibility of Human Suffering: The Adaptation of Novelised Biographical Material in Steven Spielberg’s Schindler’s List, Oliver Stone’s Heaven and Earth and Brian Gilbert’s Not without my Daughter”. BELLS (Barcelona English Language and Literature Studies) 9 (1998): 71-88. See also https://ddd.uab.cat/record/112361.

“A Taste of the Best: Social habits in Theodore Dreiser’s Sister Carrie, Edith Wharton’s The House of Mirth and Abraham Cahan’s The Rise of David Levinsky”. JASAT (Journal of the American Studies Association of Texas) 29 (October 1998): 39-55.

 

Monographic issues of academic journals (editor)

Sara Martín & Víctor Martínez-Gil (eds.), Special Cluster: The Present and Future of Catalan Science Fiction / Present i futur de la ciència-ficció catalana, Catalan Review, 36.1, 2022.

Hélice: Reflexiones Críticas sobre Ficción Especulativa 7.1 #30 (Spring-Summer 2021). Special issue on Posthumanism in Science Fiction.

Sara Martín & Fernando Ángel Moreno (eds.). Science Fiction Studies  44.2, #132, June 2017. Special Issue on Spanish SF.

Alambique 4.2 (June 2017). Monographic issue on Manuel de Pedrolo, Mecanoscrit del segon origen (1974)/Typescript of the Second Origin (2016, 2018).

Links & Letters 8 (Autumn 2002). Special issue: English Studies in Spain: Aspects of Literature and Culture.

Links & Letters 6 (April 1999). Special issue Word and Screen.