Chapters in Books

Sara Martín Alegre, "Fabulant el monstre masculí: Ficció de detectius i ciència-ficció a la novel·la de Richard Morgan, Black Man". Ciència i Ficció: Exploració dels mons reals i dels irreals. Pasqual Bernat et al. (eds.). Calvià, Mallorca: Edicions Talaiot, 2015. 115-120.

“Voldemort y el fracaso de la magia en la serie Harry Potter: El monstruo posthumano en la fantasía y la ciencia-ficción”. El monstruo fantástico: Visiones y perspectivas. David Roas (ed.). Ciudad sin referenciar: Aluvión Editorial Aluvión Editorial, www.editorialaluvion.com, 2016. 199-214. ISBN: 978-84-945620-1-3.

“The Loving Soldier: Vindicating Men’s Friendship in Ernest Raymond’s Tell England: A Study in a Generation (1922) and Wilfrid Ewart’s The Way of Revelation (1921)”. In Writings of Persuasion and Dissonance in the Great War: That Better Whiles May Follow Worse. David Owen and Cristina Pividori (eds.), Leiden and Boston: Brill Rodopi, 2016. Pp. 205-219. ISBN: 978-90-04-31491-7. http://www.brill.com/products/book/writings-persuasion-and-dissonance-great-war

“Working for a New Utopia in Gender Studies: The ‘Problem’ of Feminism.” New Alleways to Significance: Interdisciplinary Approaches to English Studies, Alejandra Moreno Álvarez and Irene Pérez Fernández (eds.). Palma de Mallorca: Universitat de les Illes Balears, 2014. 23-35. http://edicions.uib.cat/

“Facing Xenocidal Guilt: Atypical Masculinity in Orson Scott Card’s Ender’s Saga.” Alternative Masculinities for a Changing World, Àngels Carabí & Josep Maria Armengol (eds.). New York: Palgrave MacMillan, 2014. 145-157. http://www.palgrave.com/page/detail/alternative-masculinities-for-a-changing-world-%C3%80ngels-carab%C3%AD/?K=9781137462558. Spanish version: "Afrontar la culpa xenocida: La masculinidad atípica en la Saga de Ender de Orson Scott Card”. En Àngels Carabí & Josep Maria Armengol (eds.), Masculinidades alternativas en el mundo de hoy. Barcelona: Icària, 2015. 183-199. http://www.icariaeditorial.com/libros.php?id=1561

"Cracks in the Feminist Nirvana: Reading David Brin's Anti-Patriarchal SF Novel Glory Days as a 'Feminist' Woman." Yesterday's Tomorrows: On Utopia and Dystopia. Pere Gallardo & Elizabeth Russell, (eds.). Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing, 2014. 137-152. http://www.cambridgescholars.com/yesterdays-tomorrows-5

“New Puritanism between Page and Screen: Alex Garland.” The New Puritan Generation. Ed. José Francisco Fernández. Canterbury: Gylphi, 2013.125-144. ISBN: 978-1-78024-015-2. http://www.amazon.co.uk/Puritan-Generation-Jos%C3%A9-Francisco-Fern%C3%A...

“Heterosexual Masculinity in Despair: Dan White in Rob Epstein’s The Times of Harvey Milk and Gus Van Sant’s Milk.” Mapping Identity and Identification Processes: Approaches from Cultural Studies. Eds. Eduardo de Gregorio-Godeo and Ángel Mateos-Aparicio Martín-Albo. Berlin and New York: Peter Lang, 2013. 179-194. ISBN: 978-3-0343-1053-6. http://www.peterlang.com/index.cfm?event=cmp.ccc.seitenstruktur.detailse.... SPANISH VERSION: “Actos desesperados de hombres desposeídos: Masculinidad, heterosexualidad y crimen en The Times of Harvey Milk (1984) y Mi nombre es Harvey Milk (2008)” http://ddd.uab.cat/record/147464. NOTA: Publicado originalmente como “Heterosexual Masculinity in Despair: Dan White in Rob Epstein’s The Times of Harvey Milk and Gus Van Sant’s Milk.” Mapping Identity and Identification Processes: Approaches from Cultural Studies. Eds. Eduardo de Gregorio-Godeo & Ángel Mateos-Aparicio Martín-Albo. Berlín y Nueva York: Peter Lang, 2013. 179-194. ISBN: 978-3-0343-1053-6. La traducción ha sido realizada por la autora, incluyendo las citas originalmente en inglés, y se ofrece con permiso de la editorial.

“The Narrator as Threshold Concept: Comparing Charles Dickens’s Oliver Twist and Friedrich Engels’s The Condition of the English Working Classes in 1844. Reading Between the Lines: Discussing Narration in the Literature Class,  Eds. A. Monnickendam, D. Owen and C. Pividori. Lleida: Punctum, 2013: 19-28. ISBN: AE-2013-13002502.

“Leonidas’’s New Body: The Failed Hyper-Masculinization  of the Hero in Frank Miller and Lynn Varley’s Graphic Novel 300 (1998) and its 2006 Film Adaptation.” Josep Maria Armengol (ed.), Embodying Masculinities: Towards a History of the Male Body in U.S. Culture and Literature. New York. Peter Lang, 2013. 125-144. ISBN: 978 1 4331 1891 3. http://www.amazon.co.uk/Embodying-Masculinities-Literature-Masculinity-R...

 “Entre Clooney y Pitt: El problema del deseo femenino heterosexual y lo sexy masculino”. Alba del Pozo y Alba Serrano (eds.), La piel en la palestra: Estudios corporales II Barcelona: EDIUOC, 2011. 15-27. ISBN: 9789042033931. http://www.editorialuoc.cat/lapielenlapalestra-p-925.html?cPath=1

“The Silent Villain: The Minimalist Construction of Patriarchal Villainy in John Le Carré’s Karla Trilogy.” Anna Fahraeus & Dikmen Yakali Çamoglu (eds.), Villains and Villainy: Embodiments of Evil in Literature, Popular Media and Culture. Amsterdam and New York: Rodopi, 2011. 29-46. ISBN: 9789042033931. http://www.rodopi.nl/senj.asp?BookId=ATI%2FPTB+76

“Shades of Evil: The Construction of White Patriarchal Villainy in the Star Wars Saga”. Josep M. Armengol (ed.). Men in Color: Racialised Masculinities in US Literature and Cinema. Newcastle: Cambridge Scholars Publishing, 2011. 143-167. ISBN: 9781443826303. http://www.c-s-p.org/flyers/Men-in-Color--Racialized-Masculinities-in-U-...

"US Cult TV Series in the International Market: Considering the Reception of The X-Files in Spain”. Fernández, Morales M, & Arranz J. I. Prieto (eds.). A Comparison of Popular TV in English and Spanish Speaking Societies: Soaps, Sci-Fi, Sitcoms, Adult Cartoons, and Cult Series.  Lewiston, N.Y: Edwin Mellen Press, 2010. 107-135. ISBN: 9780773435957. http://mellenpress.com/mellenpress.cfm?bookid=8192&pc=9

“Science Fiction and the Paradox of Popularity: Tensions between the Screen and the Page”. María del Mar Azcona & Celestino Deleyto (eds.), Generic attractions: New essasys on film genre criticism. París: Michel Houdiard Éditeur, 2010. 260-270. ISBN: 978 23 56 920 331.

“El retorno de Leónidas de Esparta: El fracaso de la hiper-masculinización del héroe en la novela gráfica de Frank Miller y Lynn Varley 300 y su adaptación cinematográfica”. Josep Martí & Yolanda Aixelà (coord.), Desvelando el cuerpo: Perspectivas desde las ciencias sociales y humanas. Barcelona: Consejo Superior de Investigaciones Científicas & Institución Milà i Fontanals, 2010. 223-236. ISBN: 978 84 00 08935 1.

“Apocalypse Soon? The Uncertain Utopia of Steven Spielberg’s Adaptation of H.G. Wells’s The War of the Worlds.” Elizabeth Russell (ed.), Trans/Forming Utopia: Vol I, Looking Forward to the End. Bern: Peter Lang, 2009.165-174. ISBN: 978 3 03911 347 7. http://www.peterlang.com/index.cfm?event=cmp.ccc.seitenstruktur.detailse.... SPANISH VERSION: “Al borde del Apocalipsis: La incierta masculinidad de La guerra de los mundos de Steven Spielberg” (2009). Bellaterra: Departament de Filologia Anglesa i de Germanística, Universitat Autònoma de Barcelona, 2015. http://ddd.uab.cat/record/147302

“From Local to Cosmopolitan Nationalism: Common Sense in Scotland and Catalonia”. Rubén Valdés Miyares & Carla Rodríguez González (eds.), Culture & Power: The Plots of History in Performance. Newcastle: Cambridge Scholars Publishing, 2008. 203-210. ISBN: 978 1 4438 0017 4. http://www.cambridgescholars.com/culture-and-power-30 

“De la Primera Guerra Mundial al Holocausto: El uso de la tecnología en la destrucción en masa del cuerpo humano – textos y contextos.” Félix Ernesto Chávez & Diego Falconi (eds.), Body that Could Never Rest: Relaciones entre cuerpo y cultura en las tradiciones anglófonas, Vol 2, Cuerpos que cuentan. Barcelona: EDIUOC, 2008. 15-20. ISBN: 978 84 9788 725 0.

“Todos mienten: El cuerpo delator y el coste de la amarga medicina del Dr. House.” Isabel Clúa y Pau Pitrach (eds.), ¡Pasen y vean!: Estudios Culturales, Vol 2, Cuerpos que cuentan. Barcelona: EDIUOC, 2008. 103-116. ISBN: 978 84 9788 726 7.

“La heroína virtual y la violencia fantasmal: La épica sensible de Aki Ross en Final Fantasy. Ana Antón Pacheco-Bravo et al (eds.), Sites of Female Terror: En torno a la mujer y al terror. Cizur Menor (Navarra): Aranzadi, 2008. 187-204. ISBN: 978 84 8355 876 8.

“De padre a hijo: La transmisión del discurso patriarcal en el cine de Hollywood (1977-2007)”. Isabel Clúa (ed.), Género y cultura popular. Colección Discursos, 2. Bellaterra: Universitat Autònoma de Barcelona. 2008. 149-174. ISBN (13): 978 84 4902 5402. Complete volume available at http://cositextualitat.uab.cat/?p=460

“Historicizing Globalisation: Post-modern Historiography vs. Cultural Studies”. Hayden White, Sara Martín, Keith Jenkins, Felicity Hand, Rubén Valdés. In Carla Rodríguez González & Rubén Valdés Miyares (eds.), Historia y representación en la cultura global. Oviedo: KRK Ediciones, 2008. 21-39. ISBN (13): 978 84 8367 088 0. http://www.krkediciones.com/fichaLibro.php?l=580

“Los estudios de la masculinidad: Una nueva mirada al hombre a partir del feminismo.” Meri Torras (ed.), Cuerpo e identidad: Estudios de género y sexualidad I. Colección Discursos, 1. Bellaterra: Universitat Autònoma de Barcelona, 2007. 89-116. ISBN (13): 978 84 490 2521 1. See: http://cositextualitat.uab.cat/web/wp-content/uploads/2011/09/04.-Los-estudios-de-la-masculindad.pdf

“El cuerpo en el videoclip musical: Más que carne fresca.” Meri Torras (ed.), Corporizar el pensamiento: Escrituras y lecturas del cuerpo en la cultura occidental. Pontevedra: Mirabel, 2006. 175-194. ISBN (13): 978-84-934841-4-9; ISBN (10): 84-934841-4-8. http://www.academiaeditorial.com/web/colecciones/biblioteca-de-escritura...

“What does Heathciff look like? Performance in Peter Kosminsky’s Version of Emily Brontë’s Wuthering Heights.” Mireia Aragay (ed.), Books in Motion: Adaptation, Intertextuality, Authorship. Amsterdam and Nueva York: Rodopi, 2005. 51-68. ISBN (13): 978-9042019577; ISBN (10): 9042019573. http://www.amazon.co.uk/Books-Motion-Adaptation-Intertextuality-Authorsh... SPANISH VERSION: “¿El rostro de Heathcliff?: Interpretación actoral y adaptación cinematográfica en Cumbres Borrascosas de Peter Kosminsky”. Bellaterra: Departament de Filologia Anglesa i de Germanística, Universitat Autònoma de Barcelona, 2016. http://ddd.uab.cat/record/147691

“Major Films and Minor Languages: Catalan Speakers and the War over Dubbing Hollywood Films.” Chantal Cornut-Gentille (ed.), Culture & Power: Culture and Society in the Age of Globalisation. Zaragoza: Prensas Universitarias de Zaragoza, 2005. 27-40. ISBN (13): 978-84-7733-800-0; ISBN (10): 84-7733-800-0. Versión en castellano: "Películas mayoritarias e idiomas minoritarios: La guerra por el doblaje al catalán de las películas de Hollywood (1998-2001)”. http://ddd.uab.cat/record/136984

“La resurrección de Darcy: El nuevo caballero en las novelas sobre Bridget Jones, de Helen Fielding.” Carme Riera, Meri Torras, Isabel Clúa y Pau Pitarch (eds.),  Los hábitos del deseo: Formas de amar en la modernidad. Puzol, Valencia  y Caracas, Venezuela: Ediciones ExCultura, 2005. 295-300. ISBN: 978-980-6647-03-9 y 980-6647-03-3. 

“Now I Know Qué Leer: Genre Fiction and the Literary Magazine in Spain.” Shelley Godsland & Nickianne Moody (eds.), Reading the Popular in Contemporary Spanish Texts. Newark: University of Delaware Press, 2004. 8-25. ISBN 0-87413-833-3. http://www.amazon.co.uk/Reading-Popular-Contemporary-Spanish-Fiction/dp/...

“Our Own Alien Children: (Mis)representing the Child in John Wyndham’s The Midwich Cuckoos.” Julio Cañero, Fernando Galván & José Santiago Fernández (eds.), Culture & Power: Music, Media and Visual Arts. Alcalá de Henares: Universidad de Alcalá de Henares, 2003. 178-188. ISBN (13): 978-84-8138-568-7; ISBN (10): 84-8138-568-9. Versión en castellano: “Nuestros niños alienígenas: Los temores adultos y la negativa representación de los niños en la novela de John Wyndham Los cucos de Midwich”. http://ddd.uab.cat/record/136982

“Capítulo 5: La mujer escritora en un contexto dual: Las novelistas victorianas.” Silvia Caporale & Asunción Aragón Varo (eds.), Historia Crítica de la Novela Inglesa Escrita por Mujeres. Salamanca: Almar, 2003. 117-146.ISBN (13): 978-84-7455-085-6; ISBN (10): 84-7455-085-8. http://www.casadellibro.com/libro-historia-critica-de-la-novela-inglesa-...

“El caso de Petra Delicado: La mujer policía en las novelas de Alicia Giménez Bartlett.” Carme Riera, Meri Torras, Isabel Clúa (eds.), Actas del congreso internacional, Perversas y Divinas: La representación de la mujer en las literaturas hispánicas: El fin de siglo pasado y/o el fin del milenio actual. Volúmen 2. Puzol, Valencia  y Caracas, Venezuela: Ediciones ExCultura, 2002. 415-421. ISBN: 978-980-07-8329-0 y 980 07 8329 6.

“Mulder, Scully and the Wild Thing: Sex and the Monster in The X-Files. Antonio Ballesteros & Lucía Mora (eds.), Popular Texts in English: New Perspectives. Ciudad Real: Universidad de Castilla-La Mancha, 2001. 371-380. ISBN (13): 978-84-8427-126-0; ISBN (10): 8484271269.

“India on the Screen in the 1980s and 1990s.” Felicity Hand & Kathleen Firth (eds.), India 50 Years after Independence: Images in Literature, Film and the Media. Leeds: Peepal Tree, 2001. 152-163. ISBN (13): 9781900715409; ISBN: 1900715406.

“Writers on the Screen: The Literary Oscars.” Pere Gallardo & Enric Llurda (eds.), Proceedings of the 22nd International Conference of AEDEAN. Lleida: Universitat de Lleida, 2000. 293-296. ISBN: 84-8409-045-0

“Marilyn Manson: The Limits of Challenge.” 119-130. María José Coperías (ed.), Culture & Power V: Challenging Discourses. Valencia: Universitat de Valencia, 2000. 119-130. ISBN (13): 978-84-370-4429-3; SBN (10): 84-370-4429-4

“Classic Shakespeare for All: Forbidden Planet and Prospero's Books, Two Screen Adaptations of The Tempest.” Deborah Cartmell, I.Q. Hunter, Heidi Kaye & Imelda Whelelan (eds.), Classics in Film and Fiction. London: Pluto Press, 2000. 34-53. ISBN 0745315933. http://www.amazon.co.uk/Classics-Film-Fiction/dp/0745315887/ref=sr_1_1?i...

“Addiction to Freedom: Scottish Identity in Braveheart (1995) and Trainspotting (1996).” Chantal Cornut-Gentille (ed.), Culture and Power: Cultural Confrontations. Zaragoza: Universidad de Zaragoza, 1999. 321-332. ISBN (13): 978-84-930940-0-3; ISBN (10) 8493094005

“Unit 5: Post-War English Literature 1945-1990.” Andrew Monnickendam (coord.), Introduction to English Literature. Barcelona: EDIUOC, 1999. 193-225. ISBN (13): 978-84-8318-573-5; ISBN (10): 84-8318-573-3

“Cult Novels on the Screen: Dune and The Naked Lunch. Fernando Toda, Juan A. Prieto Pablos, María José Mora & Teresa López Soto (eds.), Actas del XXI Congreso Internacional de AEDEAN. Sevilla: Universidad de Sevilla, 1999. 141-146. ISBN 8447204898. Versión en castellano: “Dos novelas de culto en la pantalla: Dune y El almuerzo desnudo, fracasos gloriosos” http://ddd.uab.cat/record/136978

“Monstrous Business: The Alien Film Series.” 141-152. Matilde Paredes, Rosa González, Felicity Hand, & Chantal Cornut-Gentille (eds.), Culture and Power: Business. Zaragoza: Departamento de Filología Inglesa, Universidad de Zaragoza, 1999. 141-152. ISBN (13): 978-84-930940-1-0; ISBN (10) 8493094013. Versión en castellano: “Negocio monstruoso: La serie Alienhttp://ddd.uab.cat/record/136977

“From the Screen to the Printed Page: Orson Scott Card's Novelization of James Cameron's The Abyss. 509-514. Pere Guardia & John Stone (eds.), Proceedings of the 20th International AEDEAN Conference. Barcelona: Facultat de Filologia, Universitat de Barcelona, 1997. 509-514. ISBN 84-370-5341-2. Versión en castellano: “De la pantalla al papel: La novelización de Abyss (1989) de James Cameron por Orson Scott Card (1997)” http://ddd.uab.cat/record/136976

“Not Oedipus' Sister: The Redefinition of Female Rites of Passage in the Screen Adaptation of Thomas Harris's The Silence of the Lambs.” Chantal Cornut-Gentille & José Angel García-Landa (eds.), Gender I-Deology: Essays on Theory, Fiction and Film. Amsterdam & Atlanta, GA: Rodopi, 1996. 439-450. ISBN 9051839693. http://www.rodopi.nl/senj.asp?BookId=PMS+16

“Film Censorship in Britain: The British Board of Film Classification and a Few Recent Cases of Censorship.” Rosa González (ed.), Culture and Power: Institutions. Barcelona: PPU, 1996. 153-164. ISBN (13): 978-84-477-0594-8; ISBN (10): 8447705943

“What you Get is What you See: The Business of Criticism.” Felicity Hand & Chantal Cornut-Gentille (eds.), Culture and Power. Bellaterra: Servei de Publicacions - UAB, 1995. 65-78. ISBN (13): 978-84-477-0452-1; ISBN (10): 84 477 0452 1

CHAPTERS IN E-BOOKS

"The Silent Villain: The Minimalist Construction of Patriarchal Villainy in John Le Carré’s Karla Trilogy". Dana Lori Chalmers (ed.), Villains: Victims or Heroes?. http://www.inter-disciplinary.net/publishing/id-press/ebooks/villains-heroes-or-victims/ Inter-Disciplinary Press, Freeland, Oxfordshire, United Kingdom, 2010. 45-51. ISBN (13) 978-1-84888-008-5

PROCEEDINGS PUBLISHED AS CDS

"Unstable meanings, unstable methods: Analysing Linkin Park’s song ‘What I’ve Done’”. José Ramón Ibáñez Ibáñez & José Francisco Fernández Sánchez (eds.), A View from the South: Contemporary English and American Studies.Almería: Editorial Unievrsidad de Almería, 2011. 150-157. CD-ROM. ISBN: 978-84-69469910.

Curell, Hortènsia et al. [Hortènsia Curell, Montserrat Capdevila, Juli Cebrian, Laura Gimeno, Felicity Hand, Sara Martín, David Owen, Elisabet Pladevall & Alexandra Vraciu] “L’adaptació al nou espai europeu d'ensenyament superior: Estudis Anglesos a la UAB.” VI Congrés Internacional de Docència Universitària i Innovació (CIDUI). Nous espais de qualitat en l'educació superior.Una anàlisi comparada i de tendències. 2011. CD-ROM. ISBN: 978-84-8458-339-4.

Gerardo Rodríguez & Sara Martín Alegre. “Forget Madonna: The Many Metamorphoses of Kylie Minogue, Showgirl and Survivor.” Rafael Moya Galán et al. (eds.), Proceedings from the 33rd Annual Conference of the Spanish Association for Angloamerican Studies. Cádiz: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Cádiz, 2010. 157-165. ISBN: 978-84-9828-309-9.

“Re-Iinventing Tradition(s): The Grotesque in Short Stories by Scottish Women Writers.” Marian Amengual, Maria Juan & Joana Salazar (eds.), New Perspectives on English Studies. Palma de Mallorca: Edicions UIB - Universitat de les Illes Balears, 2009. 461-465. ISBN (13): 978-84-8384 124 2.

“Edgar y Chicho: La pasión por Poe en Historias para no dormir.” María Jesús Lozano (ed.), Procedings from the 31st AEDEAN Conference. A Coruña: Universidade Da Coruña, 2008. 757-764. ISBN (13): 978-84-9749 278 2

Campus d'excel·lència internacional U A B