“Decoding Masculinity in 21st Century Science Fiction by Men: Two Case Studies in Reconceptualizing Patriarchy”. The Routledge Companion to Gender and Science Fiction, eds. Lisa Yaszek, Sonja Fritzche, Keren Omry and Wendy Gay Pearson. Routledge, 2023. 87-94.

“Let the Little Children Come to Me: Fred Rogers, the Good Man as TV Educator”. Detoxing Masculinity in Anglophone Literature and Culture: In Search of Good Men , eds. Sara Martín and M. Isabel Santaulària. Palgrave, 2023. 267-282. https://doi.org/10.1007/978-3-031-22144-6_16

An Insufficient Process of Internationalization: Militant Translation and the Experience of Translating into English the Best-Selling Catalan (Sf) Novel Ever“. Science Fiction in Translation: Perspectives on the Global Theory and Practice of Translation, Ian Campbell (ed.). Palgrave Macmillan, 2021. 33-53.

“Masculinity Studies”. Theoretically Speaking about Literature: Understanding Theory in the Study of Literary Works, David Owen & Cristina Pividori (eds.). Cambridge Scholars Publishing, 2021.

“The Renewed Cult of Manhood: Bringing Nuclear Warfare Home in Pat Frank’s Alas, Babylon (1959)”. The Spectre of Defeat in Post-War British and US Literature, David Owen & Cristina Pividori (eds.). Cambridge Scholars Publishing, 2021. 20-34. Versión en castellano: “La renovación del culto a la hombría : la regeneración nacional tras la guerra nuclear en Alas, Babylon (1959) de Pat Frank

“El extraterrestre invasor”, Pequeño bestiario de monstruos políticos, Julia Ramírez-Blanco (ed.). CENDEAC, 2020. 155-172.

“Producing E-books on Fantasy and Science Fiction with University Students: Classroom Projects”. Mapping the Imaginative II, Christian Ludwig and Elizabeth Shipley (eds.). Universitätsverlag Winter, 2020. 163-184.

Sinister Power Play and the Final Girl: Katniss Everdeen in Suzanne Collins’s The Hunger Games Trilogy”. Final Girls, Feminism and Popular Culture, Katarzyna Paszkiewicz and Stacey Rusnak (eds.). Palgrave Macmillan, 2020. 155-172. Versión en castellano: “Los juegos de poder siniestros y la chica final: Katniss Everdeen en la trilogía Los Juegos del Hambre de Suzanne Collins”.

“‘There’s Always a Bright Side’: Poppy, a Positive Role Model in Trolls”. Contemporary Fairy-Tale Magic Subverting Gender and Genre, Lydia Brugué and Auba Llompart (eds.). Brill-Rodopi, 2020. 116-126. Versión en castellano: “‘Siempre hay un lado positivo’ : Poppy, un modelo a valorar en Trolls.

“Procés d’internalització insuficient: la traducción militant i l’experiència d’apropar Mecanoscrit del segon origen al món anglòfon”. Manuel de Pedrolo, una mirada oberta. Noves perspectives critiques i didàctiques. Anna M. Moreno, Francesc Ardolino & Jordi Malé (eds.). Aula Màrius Torres & Pagès Editors, 2019. 255-269.

“Iain M. Banks’s Culture Series (1987-2012) – Aliens”. Sci-Fi: A Companion, Jack Fennell (ed.). Peter Lang, 2019. 43-48. See also: https://www.peterlang.com/view/title/65363

“Fighting the Monsters Inside: Masculinity, Agency and the Aging Gay Man in Christopher Bram’s Father of Frankenstein”.  Masculinities and Literary Studies: Intersections and New Directions. Josep Maria Armengol et al. (eds.). Routledge, 2017. 98-106.

“Fabulant el monstre masculí: Ficció de detectius i ciència-ficció a la novel·la de Richard Morgan, Black Man“. Ciència i Ficció: Exploració dels mons reals i dels irreals. Pasqual Bernat et al. (eds.). Edicions Talaiot, 2015. 115-120.

“Voldemort y el fracaso de la magia en la serie Harry Potter: El monstruo posthumano en la fantasía y la ciencia-ficción”. El monstruo fantástico: Visiones y perspectivas. David Roas (coord.). Aluvión Editorial, 2016. 199-214. English version: “Voldemort and the Failure of Magic in the Harry Potter series: The Post-human Monster in Fantasy and Science-Fiction”

“The Loving Soldier: Vindicating Men’s Friendship in Ernest Raymond’s Tell England: A Study in a Generation (1922) and Wilfrid Ewart’s The Way of Revelation (1921)”. Writings of Persuasion and Dissonance in the Great War: That Better Whiles May Follow Worse, David Owen and Cristina Pividori (eds.). Brill Rodopi, 2016. 205-219.

“Working for a New Utopia in Gender Studies: The ‘Problem’ of Feminism.” New Alleways to Significance: Interdisciplinary Approaches to English Studies, Alejandra Moreno Álvarez and Irene Pérez Fernández (eds.). Universitat de les Illes Balears, 2014. 23-35. https://edicions.uib.cat/. Versión en castellano: “Hacia una nueva utopía en los Estudios de Género: El ‘problema’ del feminismo (en la ciencia ficción)”

“Facing Xenocidal Guilt: Atypical Masculinity in Orson Scott Card’s Ender’s Saga.” Alternative Masculinities for a Changing World, Àngels Carabí & Josep Maria Armengol (eds.). Palgrave Macmillan, 2014. 145-157. Versión en castellano: “Afrontar la culpa xenocida: La masculinidad atípica en la Saga de Ender de Orson Scott Card”. Àngels Carabí & Josep Maria Armengol (eds.), Masculinidades alternativas en el mundo de hoy. Icària, 2015. 183-199.

“Cracks in the Feminist Nirvana: Reading David Brin’s Anti-Patriarchal SF Novel Glory Days as a ‘Feminist’ Woman.” Yesterday’s Tomorrows: On Utopia and Dystopia. Pere Gallardo & Elizabeth Russell, (eds.). Cambridge Scholars Publishing, 2014. 137-152. Versión en castellano: “Grietas en el Nirvana feminista: una lectura bifurcada de Tiempos de Gloria de David Brin”, Hélice, Vol V, nº 1, #26, Primavera-Verano 2019, 56-77.

“New Puritanism between Page and Screen: Alex Garland.” The New Puritan Generation. José Francisco Fernández (ed.). Gylphi, 2013.125-144.

“Heterosexual Masculinity in Despair: Dan White in Rob Epstein’s The Times of Harvey Milk and Gus Van Sant’s Milk.” Mapping Identity and Identification Processes: Approaches from Cultural Studies. Eduardo de Gregorio-Godeo and Ángel Mateos-Aparicio Martín-Albo (eds.). Peter Lang, 2013. 179-194. Versión en castellano: “Actos desesperados de hombres desposeídos: Masculinidad, heterosexualidad y crimen en The Times of Harvey Milk (1984) y Mi nombre es Harvey Milk (2008)”

“The Narrator as Threshold Concept: Comparing Charles Dickens’s Oliver Twist and Friedrich Engels’s The Condition of the English Working Classes in 1844. Reading Between the Lines: Discussing Narration in the Literature Class,  Andrew Monnickendam, David Owen and Cristina Pividori (eds.). Punctum, 2013. 19-28.

“Leonidas’’s New Body: The Failed Hyper-Masculinization  of the Hero in Frank Miller and Lynn Varley’s Graphic Novel 300 (1998) and its 2006 Film Adaptation.” Embodying Masculinities: Towards a History of the Male Body in U.S. Culture and Literature, Josep Maria Armengol (ed.). Peter Lang, 2013. 125-144.

“Entre Clooney y Pitt: El problema del deseo femenino heterosexual y lo sexy masculino”. La piel en la palestra: Estudios corporales II, Alba del Pozo y Alba Serrano (eds.). EDIUOC, 2011. 15-27. 

“The Silent Villain: The Minimalist Construction of Patriarchal Villainy in John le Carré’s Karla Trilogy”. Villains and Villainy: Embodiments of Evil in Literature, Popular Media and Culture, Anna Fahraeus and Dikmen Yakali Çamoglu (eds.). Rodopi, 2011. 29-46. Versión en castellano: “El villano silencioso: La construcción minimalista de la villanía patriarcal en la trilogía de Karla de John le Carré”

Shades of Evil: The Construction of White Patriarchal Villainy in the Star Wars Saga”. Men in Color: Racialised Masculinities in US Literature and CinemaJosep M. Armengol (ed.). Cambridge Scholars Publishing, 2011. 143-167. Versión en castellano: “La piel del diablo: Darth Vader y la construcción del villano patriarcal blanco en la saga de La guerra de las galaxias“.

“US Cult TV Series in the International Market: Considering the Reception of The X-Files in Spain”. A Comparison of Popular TV in English and Spanish Speaking Societies: Soaps, Sci-Fi, Sitcoms, Adult Cartoons, and Cult SeriesMarta Fernández Morales and J. Igor Arranz Prieto (eds.). Edwin Mellen Press, 2010. 107-135. Versión en castellano:  “Las series de culto estadounidenses en el mercado internacional: La recepción de Expediente X en España (y Latinoamérica)”.

“Science Fiction and the Paradox of Popularity: Tensions between the Screen and the Page”. Generic attractions: New essasys on film genre criticismMaría del Mar Azcona & Celestino Deleyto (eds.). Michel Houdiard Éditeur, 2010. 260-270.

“El retorno de Leónidas de Esparta: El fracaso de la hiper-masculinización del héroe en la novela gráfica de Frank Miller y Lynn Varley 300 y su adaptación cinematográfica”. Desvelando el cuerpo: Perspectivas desde las ciencias sociales y humanas, Josep Martí & Yolanda Aixelà (coord.). Consejo Superior de Investigaciones Científicas & Institución Milà i Fontanals, 2010. 223-236.

“Apocalypse Soon? The Uncertain Utopia of Steven Spielberg’s Adaptation of H.G. Wells’s The War of the Worlds.Trans/Forming Utopia: Vol I, Looking Forward to the End, Elizabeth Russell (ed.). Peter Lang, 2009. 165-174. Versión en castellano: “Al borde del Apocalipsis: La incierta masculinidad de La guerra de los mundos de Steven Spielberg

“From Local to Cosmopolitan Nationalism: Common Sense in Scotland and Catalonia”. Culture & Power: The Plots of History in PerformanceRubén Valdés Miyares & Carla Rodríguez González (eds.). Cambridge Scholars Publishing, 2008. 203-210.

“De la Primera Guerra Mundial al Holocausto: El uso de la tecnología en la destrucción en masa del cuerpo humano – textos y contextos”. Body that Could Never Rest: Relaciones entre cuerpo y cultura en las tradiciones anglófonas, Vol 2, Cuerpos que cuentan, Félix Ernesto Chávez & Diego Falconi (eds.). EDIUOC, 2008. 15-20.

“Todos mienten: El cuerpo delator y el coste de la amarga medicina del Dr. House”. ¡Pasen y vean!: Estudios Culturales, Vol 3, Cuerpos que cuentan, Isabel Clúa & Pau Pitrach (eds.). EDIUOC, 2008. 103-116.

“La heroína virtual y la violencia fantasmal: La épica sensible de Aki Ross en Final Fantasy”. Sites of Female Terror: En torno a la mujer y al terrorAna Antón Pacheco-Bravo et al. (eds.). Aranzadi, 2008. 187-204.

“De padre a hijo: La transmisión del discurso patriarcal en el cine de Hollywood (1977-2007)”. Género y cultura popular, Isabel Clúa (ed.). Universitat Autònoma de Barcelona. 2008. 149-174.

“Historicizing Globalisation: Post-modern Historiography vs. Cultural Studies”. Hayden White, Sara Martín, Keith Jenkins, Felicity Hand, Rubén Valdés. Historia y representación en la cultura global, Carla Rodríguez González & Rubén Valdés Miyares (eds.). KRK Ediciones, 2008. 21-39.

Los estudios de la masculinidad: Una nueva mirada al hombre a partir del feminismo”. Cuerpo e identidad: Estudios de género y sexualidad I, Meri Torras (ed.). Universitat Autònoma de Barcelona, 2007. 89-116.

“El cuerpo en el videoclip musical: Más que carne fresca”. Corporizar el pensamiento: Escrituras y lecturas del cuerpo en la cultura occidental, Meri Torras (ed.). Mirabel, 2006. 175-194.

“What does Heathciff look like? Performance in Peter Kosminsky’s Version of Emily Brontë’s Wuthering Heights”. Books in Motion: Adaptation, Intertextuality, Authorship, Mireia Aragay (ed.). Rodopi, 2005. 51-68. Versión en castellano: “¿El rostro de Heathcliff?: Interpretación actoral y adaptación cinematográfica en Cumbres Borrascosas de Peter Kosminsky”

“Major Films and Minor Languages: Catalan Speakers and the War over Dubbing Hollywood Films.” Culture & Power: Culture and Society in the Age of Globalisation, Chantal Cornut-Gentille (ed.). Prensas Universitarias de Zaragoza, 2005. 27-40. Versión en castellano: “Películas mayoritarias e idiomas minoritarios: La guerra por el doblaje al catalán de las películas de Hollywood (1998-2001)”.

“La resurrección de Darcy: El nuevo caballero en las novelas sobre Bridget Jones, de Helen Fielding”. Los hábitos del deseo: Formas de amar en la modernidad, Carme Riera, Meri Torras, Isabel Clúa y Pau Pitarch (eds.). Ediciones ExCultura, 2005. 295-300.

“Now I Know Qué Leer: Genre Fiction and the Literary Magazine in Spain”. Reading the Popular in Contemporary Spanish Texts, Shelley Godsland & Nickianne Moody (eds.). University of Delaware Press, 2004. 8-25.

Our Own Alien Children: (Mis)representing the Child in John Wyndham’s The Midwich Cuckoos”. Culture & Power: Music, Media and Visual Arts, Julio Cañero, Fernando Galván & José Santiago Fernández (eds.). Universidad de Alcalá de Henares, 2003. 178-188. Versión en castellano: “Nuestros niños alienígenas: Los temores adultos y la negativa representación de los niños en la novela de John Wyndham Los cucos de Midwich”.

“Capítulo 5: La mujer escritora en un contexto dual: Las novelistas victorianas”. Historia Crítica de la Novela Inglesa Escrita por Mujeres, Silvia Caporale & Asunción Aragón Varo (eds.). Almar, 2003. 117-146.

“El caso de Petra Delicado: La mujer policía en las novelas de Alicia Giménez Bartlett”. Actas del congreso internacional, Perversas y Divinas: La representación de la mujer en las literaturas hispánicas: El fin de siglo pasado y/o el fin del milenio actual. Volúmen 2, Carme Riera, Meri Torras, Isabel Clúa (eds.). Ediciones ExCultura, 2002. 415-421.

“Mulder, Scully and the Wild Thing: Sex and the Monster in The X-Files. Popular Texts in English: New Perspectives, Antonio Ballesteros & Lucía Mora (eds.). Universidad de Castilla-La Mancha, 2001. 371-380.

“India on the Screen in the 1980s and 1990s”. India 50 Years after Independence: Images in Literature, Film and the Media, Felicity Hand & Kathleen Firth (eds.). Peepal Tree, 2001. 152-163.

“Writers on the Screen: The Literary Oscars”. Proceedings of the 22nd International Conference of AEDEAN, Pere Gallardo & Enric Llurda (eds.). Universitat de Lleida, 2000. 293-296.

“Marilyn Manson: The Limits of Challenge”. Culture & Power V: Challenging Discourses, María José Coperías (ed.). Universitat de Valencia, 2000. 119-130.

“Classic Shakespeare for All: Forbidden Planet and Prospero’s Books, Two Screen Adaptations of The Tempest“. Classics in Film and FictionDeborah Cartmell, I.Q. Hunter, Heidi Kaye & Imelda Whelelan (eds.). Pluto Press, 2000. 34-53.

“Addiction to Freedom: Scottish Identity in Braveheart (1995) and Trainspotting (1996)”. Culture and Power: Cultural Confrontations, Chantal Cornut-Gentille (ed.). Universidad de Zaragoza, 1999.

“Unit 5: Post-War English Literature 1945-1990”. Introduction to English Literature, Andrew Monnickendam (coord.). EDIUOC, 1999. 193-225.

Cult Novels on the Screen: Dune and The Naked Lunch“. Actas del XXI Congreso Internacional de AEDEAN, Fernando Toda, Juan A. Prieto Pablos, María José Mora & Teresa López Soto (eds.). Universidad de Sevilla, 1999. 141-146. Versión en castellano: “Dos novelas de culto en la pantalla: Dune y El almuerzo desnudo, fracasos gloriosos”.

“Monstrous Business: The Alien Film Series”. Culture and Power: Business, Matilde Paredes, Rosa González, Felicity Hand, & Chantal Cornut-Gentille (eds.). Departamento de Filología Inglesa, Universidad de Zaragoza, 1999. 141-152. Versión en castellano: “Negocio monstruoso: La serie Alien”.

From the Screen to the Printed Page: Orson Scott Card’s Novelization of James Cameron’s The Abyss.Proceedings of the 20th International AEDEAN Conference, Pere Guardia & John Stone (eds.). Facultat de Filologia, Universitat de Barcelona, 1997. 509-514. Versión en castellano: “De la pantalla al papel: La novelización de Abyss (1989) de James Cameron por Orson Scott Card (1997)

“Not Oedipus’ Sister: The Redefinition of Female Rites of Passage in the Screen Adaptation of Thomas Harris’s The Silence of the Lambs”.  Gender I-Deology: Essays on Theory, Fiction and Film, Chantal Cornut-Gentille & José Angel García-Landa (eds.). Rodopi, 1996. 439-450.

“Film Censorship in Britain: The British Board of Film Classification and a Few Recent Cases of Censorship”. Culture and Power: Institutions, Rosa González (ed.). PPU, 1996. 153-164.

“What you Get is What you See: The Business of Criticism”. Culture and Power, Felicity Hand & Chantal Cornut-Gentille (eds.). Servei de Publicacions UAB, 1995. 65-78.

Chapters in digital publications

“Unstable Meanings, Unstable Methods: Analysing Linkin Park’s Song ‘What I’ve Done’”. A View from the South: Contemporary English and American Studies, José Ramón Ibáñez Ibáñez & José Francisco Fernández Sánchez (eds.). Universidad de Almería, 2011. 150-157.

Curell, Hortènsia et al. [Hortènsia Curell, Montserrat Capdevila, Juli Cebrian, Laura Gimeno, Felicity Hand, Sara Martín, David Owen, Elisabet Pladevall & Alexandra Vraciu] “L’adaptació al nou espai europeu d’ensenyament superior: Estudis Anglesos a la UAB”. VI Congrés Internacional de Docència Universitària i Innovació (CIDUI). Nous espais de qualitat en l’educació superior.Una anàlisi comparada i de tendències. 2011.

Gerardo Rodríguez and Sara Martín Alegre. “Forget Madonna: The Many Metamorphoses of Kylie Minogue, Showgirl and Survivor.”  Proceedings from the 33rd Annual Conference of the Spanish Association for Angloamerican Studies, Rafael Moya Galán et al. (eds.). Servicio de Publicaciones de la Universidad de Cádiz, 2010. 157-165.

“Re-Iinventing Tradition(s): The Grotesque in Short Stories by Scottish Women Writers”. New Perspectives on English Studies, Marian Amengual, Maria Juan & Joana Salazar (eds.). Edicions UIB – Universitat de les Illes Balears, 2009. 461-465.

“Edgar y Chicho: La pasión por Poe en Historias para no dormir”. Procedings from the 31st AEDEAN Conference, María Jesús Lozano (ed.). Universidade Da Coruña, 2008. 757-764.