Scientific Publications

Publications in educational research journals:

Soto, M., Couso, D., López, V. (2019). Una propuesta de enseñanza-aprendizaje centrada en el análisis del camino de la energía "paso a paso". Revista Eureka sobre Enseñanza y divulgación de las Ciencias, 16 (1), pp.1202.

Pino, H., Pastor, V., Grimalt-Álvaro, C., López, V. (2018). Measuring CO2 with an Arduino: Creating a Low-Cost, Pocket-Sized Device with Flexible Applications That Yields Benefits for Students and Schools. Journal of chemical education. Article ASAP, pp.A-E.

López, V., Grimalt-Álvaro, C., Couso, D. (2018). ¿Cómo ayuda la Pizarra Digital Interactiva (PDI) a la hora de promover prácticas de indagación y modelización en el aula de ciencias? Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 15 (3), pp. 3302.

Pejuan A., López V. (2018). Traditional versus hypertextual index in an online course on Oscillation and Wave Physics. Computer Applications in Engineering Education, 26, pp.1470-1480. 

López, V., Domènech-Casal, J. (2018). Juegos y gamificación en las clases de ciencia: una oportunidad para hacer mejor clase o para hacer mejor ciencia? Revista Eletrônica Ludus Scientiae, 2 (01), pp.34-44.

López, V. & Pintó, R. (2017).  Identifying secondary-school students’ difficulties when reading visual representations displayed in physics simulations. International Journal of Science Education, 39 (19), pp.1353-1380.

López, V.; Couso, D.; Simarro, C.; Garrido, A.; Grimalt-Álvaro, C.; Hernández, M.I.; Pintó, R. (2017). El papel de las TIC en la enseñanza de las ciencias en secundaria desde la perspectiva de la práctica científica. Enseñanza de las Ciencias, número Extraordiario 2017, pp.691-697.

Torres, A.L., Bañón, D., & López, V. (2017). Empleo de smartphones y apps en la enseñanza de la física y química. Enseñanza de las Ciencias, número Extraordiario 2017, pp.671-677.

López, V. & Hernández, M.I. (2015). Scratch as a computational modelling tool for teaching physicsPhysics Education, 50 (3), pp.310-316.

Jorquera, P. & López, V. (2014). Aprendiendo el ciclo del papel a través de SCRATCH. Revista Didáctica, Innovación y Multimedia, 29

López, V., & Pintó, R. (2013). Identificación de las dificultades de los estudiantes en la lectura de imágenes digitales e interactivasEnseñanza de las Ciencias, número Extraordiario 2013, pp.1984-1991.

López, V., & Pintó, R. (2012). Hot brakes and energy-related concepts: is energy lost? Physics Education, 47(1), pp.38-43. 

 

Books and chapters:

López, V. & Pintó, R. (2017). Computer Simulations and Students’ Difficulties in Reading Visual Representations in Science Education. En M. Pietrocola & I. Gurgel (Eds.) Crossing the Border of Traditional Science Curriculum: innovative teaching and learning in Science Basic Education (pp.95-114). Rotherdam: Sense Publishers.

Pintó, R., López, V., Simarro, C. (2012) Computer Based Learning in Science. Conferece Proceedings 2012. Learning Science in the Society of Computers. Barcelona: CRECIM.

 

Publications in educational innovation journals:

López, V. (2018). Estudi de la Llei de Faraday-Lenz fent servir el mòbil i el sensor de voltatge. Ciències. Revista del Professorat de Ciències d'Infantil, Primària i Secundària 35, pp.17-21.

Soto, M., Couso, D., López, V. (2017). Promoviendo la apropiación del modelo energía en estudiantes de 4º de ESO a través del diseño didáctico. Ápice, 1 (1), pp.90-106. 

Simarro, C., López, V., Cornllà, P., Peracaula, M., Niell, M., Estebanell, M. (2016). Més enllà de la programació i la robòtica educativa: el pensament computacional en l'ensenyament STEAM a infantil i primària. Ciències. Revista del Professorat de Ciències d'Infantil, Primària i Secundària, 32, pp.38-46.

López, V. (2015). L'acceleròmetre del mòbil. Una alternativa al sensor de distància? Recursos de Física, 15, pp.5-8.

Hernández, M.I., López, V. (2014). Llançament de coets de paper a propulsió amb alumnes de primària. Ciències. Revista del Professorat de Ciències d'Infantil, Primària i Secundària, 28, pp.10-12.

De la Cruz, L., López, V. (2014). Mesurem la temperatura quan anem a la piscina. Ciències. Revista del Professorat de Ciències d'Infantil, Primària i Secundària, 27, pp.19-21.

López, V., Hernández, M.I. (2013). El Scratch com a eina de modelització computacional. Ciències. Revista del Professorat de Ciències d'Infantil, Primària i Secundària, 26, pp.28-33.

López, V., Pintó, R. (2012). Ensenyar energia a secundària. Recursos de Física, 9, pp.10.

López, V., Pintó, R. (2011). Per què les imatges científiques poden ser problemàtiques per a l'ensenyament de les ciències? Ciències. Revista del Professorat de Ciències d'Infantil, Primària i Secundària, 20, pp.22-26.

López, V., (2010). Interdisciplinarietat ciències/matemàtiques a través de les mides de la natura. Ciències. Revista del Professorat de Ciències d'Infantil, Primària i Secundària, 17, pp.15-19.

 

Publications derived from conferences:

Estebanell, M., González, J., López, V., Simarro, C. (2018). El pensamiento computacional en la formación inicial del profesorado. XXVI Jornadas Universitarias de Tecnología Educativa: La Competencia y Ciudadanía Digital para la Transformación Social, pp. 195-200.

Grimalt-Álvaro, C., López, V., Couso, D. (2018). Analysis of the role of Interactive Whiteboard (IWB) for promoting students' scientific practices in secondary school labwork. In Finlayson, O.E., McLoughlin, E., Erduran, S., & Childs, P. (Eds.), Electronic Proceedings of the ESERA 2017 Conference. Research, Practice and Collaboration in Science Education, Part 4 (co-ed. Juuti, K, & Kyza, E), (pp. 573-582). Dublin, Ireland: Dublin City University. 

Estebanell, M., González, J., Peracaula, M., López, V. (2017) About the concept of Computational Thinking and its educational potentialities by pre-service teachers. Proceedings of EDULEARN17 Conference, 6624-6629 

Bozzo, G., Grimalt-Álvaro, C., & López, V. (2015). The uses of Interactive Whiteboard in a science laboratory. GIREP-MPTL 2014 Proceedings. Chapter 5: ICT and Multi-Media in Physics Education.  4, 549-558.

Hernández, M.I., López, V. (2014). The REVIR project: an approach to bridge the school - university gap in science. HOPE Annual Forum 2014 on Inspiring Young People to Study Physics. pp. 30.

López, V., i Pintó, R. (2014). From linear text to hypertext in Physics educational documents. En W. Kaminski i M. Michelini (Eds.) Proceedings of selected papers of the GIREP-ICPE-MPTL International Conference, pp: 572-582. Udine: Università degli Studi di Udine.

López, V.; Pintó, R. (2014). Students’ difficulties when reading interactive scientific visual representations. In C. P. Constantinou, N. Papadouris & A. Hadjigeorgiou (Eds.), E-Book Proceedings of the ESERA 2013 Conference: Science Education Research For Evidence-based Teaching and Coherence in Learning. Part 4. (pp. 46-56). Nicosia, Cyprus: European Science Education Research Association.

López, V., i Artigas, A. (2012). Estudi de la dissipació de l’energia amb sensors i simulacions. In F. Guitart i A. Caamaño (Eds.), Actes de la I Trobada d’Educació Química (pp. 141–147). Barcelona: Institut d’Estudis Catalans.

López, V., i Pintó, R. (2012). Students’ difficulties on reading images from computer simulations. In R. Pintó, V. López, i C. Simarro (Eds.), 10th CBLIS Conference Proceedings 2012 (pp. 304–310). Barcelona: CRECIM.

Pejuan, A., López, V., Bohigas, X., Jaén, X., Periago, C.(2010). Transformació d’uns apunts tradicionals en un web hipertextual d’acústica. En Salán, N. (Coord.) Comunicacions de les Jornades Recerca i innovació en metodologies d’aprenentatge Barcelona: Servei de Comunicació i Promoció ICE-UPC.

 

The main publications are in: https://uab.academia.edu/victorlopez

Campus d'excel·lència internacional U A B